
Den Haag Centraal
Als ik voor vergaderingen in Brussel of Parijs moet zijn, neem ik altijd de trein. Het is een milieuvriendelijke en comfortabele optie. Een groot deel van die vergaderingen gaat de laatste jaren over de ontwikkelingen en uitdagingen op het gebied van duurzaamheidsverslaggeving.
Na een lange aanloopperiode zijn die ontwikkelingen vanaf 2021 met een sneltreinvaart gegaan. De CSRD-trein is in korte tijd in elkaar gezet en vertrok eind 2022 met donderend geraas uit Brussel. Niets of niemand leek hem te kunnen tegenhouden. Na een geplande tussenstop op station Den Haag zou hij uiterlijk 6 juli 2024 doordenderen en zonder vertraging zorgen voor de verspreiding van hoogwaardige duurzaamheidsinformatie in heel Nederland.
Maar net als bij de Eurostar is de snelheid er bij de CSRD-trein er ergens bij de Nederlandse grens behoorlijk uit gegaan. Het is nu februari 2025 en van het splinternieuwe, glimmende prestigeobject lijkt de glans behoorlijk af te zijn. Het gerucht gaat dat mensen hem hebben zien aankomen op Den Haag Centraal, maar dat station heeft hij nog steeds niet verlaten. Zou hij staan weg te roesten op het rangeerterrein De Binckhorst?
[....]