Greenwashing, aandeelhouder, consument en management

Hoogleraar Accountancy UvA

Unilever kondigde dit voorjaar aan de eigen duurzaamheidsambities terug te schroeven, wat het concern veel kritiek opleverde. Maar volgens Jan Bouwens heeft Unilever juist gehandeld door de klimaatdoelen te temperen, om greenwashing te voorkomen.

Column Jan Bouwens

Dit voorjaar heeft Unilever de klimaatdoelen bijgesteld. In het Financieele Dagblad geeft de ceo van Unilever toe dat een aantal van de gestelde doelen niet wordt gehaald en daarom bijstelling behoeven. Terwijl deze bijstelling kritiek uit de samenleving oplevert, maakte Unilever een koersstijging door. Op sociale media werd de koersstijging gezien als een beloning aan het management.

Maar de aandeelhouders verwachten kennelijk een hoger rendement onder de gewijzigde koers. De koersaanpassing geeft aan dat de aandeelhouder van Unilever in het huidige klimaat minder ambitie heeft in de ESG-dimensies. Als de consument dat idee ondersteunt, dan krijgt Hein Schumacher gelijk. De noodzaak om scherpe ESG-targets te stellen is er niet, als de consument er geen been in ziet. Het is een catch 22. Als consument noch aandeelhouder het scherpe ESG-beleid doorgevoerd willen hebben, dan is er voor het management niet meer zoveel keus. Toch hebben de consument en het management beide een verantwoordelijkheid in dit verband.

[....]

Gerelateerde vacatures

Bekijk ook eens deze vacatures

Gemeente Heemstede
3.895 - 5.621
Medior
Heemstede
Gemeente Bloemendaal
5.008 - 6.777
Medior
Overveen
Omgevingsdienst Haaglanden
Max. 6.072
Medior
Den Haag
Top vacature